اخبار

تاثیر مشارکت های دولتی و خصوصی درجهت افزایش کیفیت و کمیت حمل و نقل کالادر کشور

سعید یاوری مشاور عالی مدیرعامل بادپا در یادداشتی برای سایت این شرکت به تشریح تاثیر مشارکتهای دولتی و خصوصی در حمل و نقل کالا پرداختند.

مشارکت های دولتی و خصوصی برای حمل و نقل  کالادر کشور میتواند راهی مؤثر برای ایجاد و اجرای زیرساخت‌های جدید یا بازسازی، بهره‌برداری، نگهداری یا مدیریت تأسیسات زیرساخت حمل‌ونقل کالاموجود باشد.

در هر دو زمینه، مشارکت های عمومی وخصوصی می توانند راهی سودمند برای حل مشکلات مهم حمل و نقل کالا در کشور باشند.زیرساخت های حمل و نقل کالا (فرودگاه ها، بنادر، راه آهن، جاده ها، حمل و نقل شهری) برای توسعه پایدار اجتماعی-اقتصادی و تجارت ضروری است. آنها مردم و مناطق را به هم پیوند می دهند و شرکت ها را به بازارها متصل می کنند. زیرساخت های حمل و نقل کالا کارآمد یکی از عوامل اصلی افزایش بهره وری است.پیش بینی می شود که سرمایه گذاری های بسیار قابل توجهی در بخش حمل و نقل کالادر سطح کشور طی ۱0 سال آینده انجام شود تا تقاضای افزایش یافته ناشی از جمعیت و رشد اقتصادی برآورده شود. این امر مستلزم ساخت زیرساخت‌های جدید و همچنین نوسازی و گسترش زیرساخت‌های موجود است. در حالی که انتظار می‌رود بخش بزرگی از این تقاضا از سوی سازمان ها وکسب کارهای بزرگ در حال توسعه تامین شود.در عین حال، بهبود بهره وری انرژی در بخش حمل و نقل کالا نیز بخش مهمی از کاهش تغییرات آب و هوایی خواهد بود. این نیاز به راه حل های نوآورانه دارد.مشارکت های عمومی وخصوصی راه مفیدی را برای دولت ها فراهم می کند تا به سرمایه اضافی و همچنین تخصص فنی در بخش خصوصی دسترسی پیدا کنند تا تقاضای بسیار قابل توجه جمعیت خود را برای زیرساخت های حمل و نقل کالا جدید و توسعه یافته در دهه های آینده برآورده کنند.از آنجایی که بخش حمل و نقل تعدادی زیربخش را در بر می گیرد، بسته به زیربخش، ملاحظات مختلفی برای ساختارهای مشارکتی اعمال می شود. با این وجود، تعدادی از موضوعات موضوعی مربوط به همه زیربخش‌ها است:

• زیرساخت‌های حمل‌ونقل کالا طبیعتاً دارایی‌های انحصاری هستند. بر این اساس، تنظیم رقابت و دسترسی عمومی به زیرساخت ها پیامدهای اقتصادی مهمی خواهد داشت.

• توانایی کنسرسیوم خصوصی برای اعمال تعرفه بر کاربران زیرساخت یکی دیگر از ملاحظات ساختاری مهم است، زیرا به طور مستقیم بر امکانات عمومی و توانایی کنسرسیوم خصوصی برای بازیابی سرمایه‌گذاری خود تأثیر می‌گذارد.

• تخصیص ریسک درآمد / تقاضا برای زیرساخت یکی دیگر از نقاط اصلی مذاکره بین دولت میزبان و کنسرسیوم خصوصی در مشارکت های عمومی بخش حمل و نقل کالا است.

یک نظر در “تاثیر مشارکت های دولتی و خصوصی درجهت افزایش کیفیت و کمیت حمل و نقل کالادر کشور

  1. ناصر غمگسار گفت:

    خیلی عالی .. مطالب بسیار سودمند و مفید بود .. به امید موفقیت روز افزون شرکت پیک بادپا .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *